Friday 9 October 2015

Ulasan Kelas Tutorial Asas Blog dan Penulisan (Kelas Fatimah)

Teks : Azlina Binti Zabha
Imej : Screenshot Notification Facebook.com




Yeay! Ini merupakan entri ke-48 saya untuk blog ini. Sifu saya sarankan saya agar buat ulasan kelas untuk entri kali ini. Baiklah, saya mulakan ulasan dengan bentuk penceritaan.

Awal Pembinaan Blog, Cikgu Khairunnisa Hamzahara, Cikgu Masayu Ahmad
Terbinanya blog http://azlinazabha.blogspot.com ini, selepas saya nekad untuk mulakan nafas baru dalam blog baru. Setelah sekian lama berblogging hanya untuk suka-suka. Syukur, Allah temukan saya dengan Sifu Khairunnisa Hamzahara pada tahun 2013 (rujuk ulasan semasa berguru dengan Sifu Khairunnisa Hamzahara)  dan kemudian berguru pula dengan Sifu Kak Masayu Ahmad pada tahun 2014.

Kelas Baru, dan Guru Baru
Kenapa sampai dua guru? Di atas sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan, Sifu Sifu Khairunnisa Hamzahara terpaksa mengundur diri daripada Kelas Tutorial Bina Asas Blog yang kami jadikan tempat belajar online di Group Belajar Asas Blog (Guru Online Nisa Nua). Namun, saya dan pelajar-pelajar lain tidak dibiarkan begitu sahaja, Kami diserahkan kepada guru beliau, iaitu Sifu Kak Masayu Ahmad.

Perasaan Awal
Saya ditempatkan dalam Group Kelas/ Tutorial Asas Blog dan Penulis (Kelas Fatimah). Pada mulanya, saya berasa sangat gementar. Bukan itu sahaja, semangat saya hilang sedikit. Mulalah blog ini diam seribu bahasa. Macam kedai sudah tutup, tanpa sebarang berita. Setahun juga saya buntu dan membatukan diri. Padahal waktu itu, hari-hari Kak Masayu Ahmad buat tutorial kepada kami semua, tetapi saya takut untuk klik dan belajar.



Tahap Kesediaan Diri
Masih belum bersediakan saya pada waktu itu? Sehinggalah tiba pada suatu masa, saya diberi satu ujian yang amat perit untuk saya terima. Menangis saban hari. Tertekan benar saya. Ini membuatkan saya mencari sesuatu yang boleh buat saya lupa seketika tentang apa yang sedang saya lalui dalam dunia realiti.

Terlupa Ada Hobi
Ya, saya ada hobi! Hobi saya blogging. Saya buka akaun Facebook saya dan terus ke Group Tutorial Asas Blog dan Penulisan (Kelas Fatimah). Tepuk dahi saya. Pelbagai tips sudah Kak Masayu kongsikan untuk pelajarnya. Saya benar-benar sudah ketinggalan ke belakang. Dari saat itu, saya berazam untuk habiskan apa yang saya sudah mulakan.

Cekalkan Hati Berblogging Semula
Saya kuatkan diri, tulis walau tulisan pertama saya sejak mendiamkan diri dahulu agak beremosi. Saya tetap teruskan tulis. Teguran daripada Kak Mas, saya terima dengan hati terbuka. Itupun kadang-kadang saya terculas, hanya dapat membuat satu entri dalam dua minggu. 

Pelajaran Demi Pelajaran
Langkah demi langkah saya praktikkan mengikut kemampuan diri saya. Ada beberapa perkara yang boleh saya simpulkan selepas setahun mengikuti kelas dengan Cikgu Masayu.
  1. Fokus, fokus, fokus! Itu yang dia selalu titik beratkan. Beliau mengajar saya bagaimana untuk cari fokus dalam blog sendiri. Apa yang beliau nampak, blog saya masih belum ada fokus yang lebih menjurus. Agak menyimpang dan tersasar jauh kadang-kadang. Boleh jika ingin sekali-sekala buat entri diari kehidupan, tetapi jangan sampai dilupakan yang kita jua perlu sentiasa buat entri tentang perkara yang ada kaitan dengan fokus blog kita.
  2. Ditegur, terima teguran dengan hati terbuka, dan buat tindakan dengan segera. Cikgu saya ni merupakan seorang yang tegas. Walau bagaimanapun, dia tetap beri panduan dan galakkan untuk pelajarnya mencuba dan terus mencuba. Sebenarnya, pada pendapat saya, bila kita belajar, tidak kira dengan siapa pun, Itulah perkara yang kita patut buat. Tidak boleh tidak.
  3. Buat entri biarlah dengan tatabahasa yang betul. Itu antara panduan yang cikgu saya ajarkan. Mungkin boleh diamalkan menulis entri mengikut cara seperti kita buat thesis atau assignment di institusi tempat kita belajar dahulu. Tapi kali ini, sasarannya lebih luas, pembaca seluruh dunia. Untuk mantapkan gaya penulisan, banyakkan membaca buku-buku ilmiah atau paling mudah, banyakkan membaca majalah.
  4. Bertanya dengan rakan pelajar yang lain atau kita boleh buat persaingan sihat dengan mereka. Ini sebenarnya saya tak berapa setuju, kerana kadang-kadang rasa rendah diri saya lebih kuat sehingga saya malas untuk buat apa-apa entri jika saya bersaing dengan mereka. Tetapi, sekali- sekala apa salahnya, kan? Saya cabar diri sendiri, yang jika rakan-rakan lain dalam group boleh buat, saya juga boleh buat!
  5. Teknik pernomboran dan pelbagai lagi teknik yang diajar oleh Cikgu Masayu Ahmad untuk menulis blog dengan betul, agar ia beri manfaat kepada pembacanya.


Teknik-teknik lain boleh didapati di dalam ebook Belajar Asas Blog di http://ebookasasblog.blogspot.com. Jika ingin menyertai kelas kami, boleh berhubung terus dengan Sifu Masayu Ahmad di laman webnya, http://www.masayuahmad.com.

No comments:

Post a Comment