Sunday 11 October 2015

Homemade Ikan Masin

Teks : Azlina Binti Zabha
Imej : Azlina Binti Zabha


Hari ini saya rasa bertuah kerana dapat menikmati Homemade Ikan Masin. Bukan itu sahaja, ia digandingkan pula dengan Ayam Masak Lemak Cili Api beserta dengan Sambal Belacan Super Pedas. Masih terbayang-bayang lagi rasanya.

Semuanya Nek Ma yang masak. Termasuk Homemade Ikan Masin. Nek Ma juga yang buat. Caranya mudah, tetapi rasa dan baunya seperti ikan pekasam. Baunya, Masya Allah! Dari depan rumah ibu mertua sudah terbau.

Nek Ma merupakan nama panggilan ibu mertua saya. Nek Ma gemar memasak sendiri apa jua jenis lauk. Beliau selalu berpesan, jika basuh bahan-bahan untuk memasak, dan juga sewaktu memasak, berzikirlah. Itulah rahsia yang bukan rahsia yang selalu diamalkannya.

Jika sebelum ini, kita sering membeli ikan masin. Apa kata selepas ini, kita buat sendiri ikan masin di rumah. Homemade Ikan Masin Nek Ma tidak  terlampau masin. Sedap sangat sehingga saya tidak sedar berapa banyak saya sudah makan.


Resipenya sangat mudah. Potong ikan kecil-kecil dan masukkan ke dalam satu bekas bertutup. Kemudian, lumurkan garam ikut anggaran yang kita mahu. Akhir sekali, masukkan ke dalam peti sejuk. Biarkan di dalam peti sejuk selama lebih kurang dua minggu.

Atau pun, boleh juga jika ingin buat tempahan daripada saya. Nanti saya sampaikan pada Nek Ma jika ada yang mahu merasa. Tak rugi tau! Sungguh!

1 comment:

  1. oh mcm tu ya cara Nek Ma buat ikan masin. senang. tapi lum tentu saya leh buat. hehehe

    p/s : Vitamin c chewable tu boleh diambil oleh kanak-kanak berusia 2 tahun ke atas :)

    ReplyDelete