Thursday 29 May 2014

Gajet dan Kanak-kanak

Teks: Azlina Zabha
Imej : Samsung Galaxy Tab 3 Kids Wi-Fi 8GB


Samsung Galaxy Tab 3 for Kids
Teknologi adalah satu perkara yang kita tidak boleh halang atau hentikan perkembangannya, sama seperti perkembangan anak-anak pada zaman sekarang. Ada berpendapat "Saya lebih suka dan gemar hidup di zaman dahulu, yang mana tiada telefon pintar, tiada iPad, tiada komputer". Maaf saya katakan bahawa kenyataan ini adalah paling kurang BIJAK pernah saya dengar. Perbandingan zaman 15 tahun yang lepas dengan situasi sekarang adalah jauh berbeza. Kita tidak akan mengetahui baik buruk sesuatu perkara sekiranya tidak pernah merasa, mengguna dan memilikinya.(Parasolx, 16 Julai 2013, dalam entrinya bertajuk "Gajet" Untuk Kanak-kanak? Adakah Ianya Baik atau Sebaliknya?)

Saya setuju dengan pendapat Parasolx, bila mereka sudah besar nanti, rakan-rakan lain akan berbual tentang teknologi yang mereka tahu. Jika kurang pendedahan pada anak, atau tiada langsung pendedahan tentang teknologi zaman sekarang ni, kelak anak kita akan jadi malu dengan kawan-kawan, malah akan membuatkan mereka rasa ketinggalan.

Dalam silibus pembelajaran di sekolah juga sudah diterapkan dengan ilmu penggunaan ict seawal kanak-kanak berumur tujuh tahun. Itu baru tentang komputer, entah mungkin lima tahun lagi atau sepuluh tahun lagi pula dimasukkan pula pembelajaran tentang teknologi skrin sesentuh; smartphone, tablet, ipad dan lain-lain gajet. 

Pada tahun 1997, iaitu pada 17 tahun yang lalu, arwah abah menyediakan komputer jenis desktop jenama Acer di bilik tidurnya. Saya paling seronok pada masa itu dan mula menjelajah sendiri komputer tersebut. Fanatik benar saya dengan jenama yang dibawa oleh Acer, sehingga sekarang pun masih wujud lagi jenama tersebut. 

Waktu itulah bermulanya detik saya mengenali dunia perkomputeran. Sukar tapi mudah untuk dieksplorasikan. Kaedah ulang dan ulang. Sama sahaja sepeti belajar pembelajaran yang lain. Teknik pengulangan akan buat kita lebih memahami suatu teknik, info dan apa sahaja. Bukan untuk akademik sahaja boleh diimplimentasikan teknik ini, tapi juga perkara-perkara kecil dalam hidup kita. 



Saidina Umar RA pernah menyebut “Didiklah anak kamu sesuai dengan zaman mereka”. Kalimah pendek ini memberi satu pengertian yang besar dan berharga. Perhatian utama dalam pendidikan bukan sekadar Iman, Akhlaq dan Ibadah semata-mata tetapi juga zaman (waqie’ semasa) di mana anak-anak kita berada
(Diambil dari http://www.eramuslim.com.my/anatomi-remaja/)

Kita hidup sekarang dalam dunia anak kita. jika kita ingin mengajar mereka, kita perlu mengajar untuk zaman yang mereka akan lalui nantiBenar-benar buat saya tergamam dan tertarik dengan slogan di atas. Mudah membacanya, tapi bagaimana untuk merealisasikannya melalui pengajaran saya kepada kanak-kanak? Sesuatu yang perlu didalami betul-betul.

Secara kesimpulannya, agak sukar untuk memisahkan gajet dengan dunia kanak-kanak sekarang ini. Pilihlah sama ada kita letak diri kita di tempat mereka atau alihkan perhatian mereka kepada perkara lain tidak kurang menariknya. Kita sendiri amat leka dengan kewujudan gajet zaman ini, perlukah kita marah bermati-matian jika anak kita meminta untuk bermain dengan gajet kita?

Penyelesaian ada di tangan kita, sebab mereka anak-anak kita. Siapa yang lebih mengenali anak kita berbanding orang lain? Institusi kekeluargaan kita, kita yang punya, kitalah pengarahnya, pengetuanya, guru besarnya serta kakitangannya. Kitalah orangnya yang bertanggungjawab mencoraknya, bukan orang lain. Kawal mereka dengan cara sebaiknya yang sesuai dengan diri mereka kerana setiap kanak-kanak adalah berbeza.


No comments:

Post a Comment