Friday 18 July 2014

Resepi Oat Choco

Teks : Azlina Zabha
Imej : nasaoji dari entrinya bertajuk Oat Choco Brand Twinfish


Oat Choco adalah sejenis makanan yang berasaskan oat, dan sudah tentu ia mempunya serat yang tinggi. Coklat putih yang menyalutinya tidak berapa manis, dan sesuai untuk pengambilan pada waktu kita lapar. Cukup untuk mengenyangkan kita pada masa tersebut.

Saya bukan penggemar oat. Tetapi, bila saya makan sahaja Oat Choco, saya jadi suka untuk makan berkali-kali. Kedua-dua mertua saya juga menggemarinya. Pada saya, ia amat sesuai kepada yang ingin menjaga kesihatan dan sangat titik beratkan diet dalam pemakanan seharian.

Sekarang sudah 18 Julai 2014, ini bermaksud lagi 10 hari kita akan menyambut Aidilfitri. Ramadhan pula akan melabuhkan tirainya, kedengaran amat sedih. Apa kata jika ada masa lebih, kita buat Oat Choco sendiri sambil berzikir dan berselawat. Boleh buat kudapan pada waktu malam, dan boleh juga dijadikan biskut sihat untuk tetamu yang datang ke rumah.

Bahan-Bahan :
-100 gram Nestum
-100 gram Quakeroat
-50 gram Beryls White Compound / Coklat Compound Putih 

Cara-Cara :
1. Sediakn oat dan nestum sama banyak
2. Cairkn coklat putih secara double boiler atau kukus
3. Satukan nestum dan oat
4. Tuangkn coklat
5. Gaul pakai sudu kayu sehingga sebati
6. Ratakn adunan dalam  loyang yg d lapik plastik 
7. Sejukkan dalam freezer dlm 3-5minit 
8. Keluarkan dan potong. 
(diambil dari blog Emas Putih di pautan 
Selamat mencuba!   

No comments:

Post a Comment