Friday 8 November 2013

L'oreal Paris, Nanowhite, Safi Balqis Perfect 10

Teks: Azlina Zabha

Muka berminyak, berjerawat dan parut di muka akibat jerawat. Tiga faktor ini merupakan ciri-ciri kulit muka saya. Apabila saya memilih produk penjagaan wajah, saya akan peka dengan setiap perubahan yang berlaku selepas suatu tempoh saya menggunakannya.

Di sinilah pertemuan saya dengan L'Oreal White Perfect Transparent Rosy, NanoWhite, dan Safi Balqis Perfect 10. Sebenarnya memang saya tidak sabar untuk berkongsi pengalaman saya menggunakan ketiga-tiga produk tersebut. Masing-masing ada kebaikan yang tersendiri.

Safi Balqis Perfect 10
Ia halal. Setelah dua minggu saya menggunakannya, kulit muka saya sudah bertukar menjadi cerah. Suami nampak sendiri perubahannya. Bekas jerawat juga semakin pudar. Tapi jodoh saya dengan produk ini tidak panjang. Blackhead di hidung tiba-tiba timbul. Tanda-tanda jerawat besar akan timbul di bahagian tepi hidung yang berdekatan dengan bawah mata. Saya jadi sangat risau sebab sebelum ini saya memang tiada blackhead. Jadi, maafkan saya Safi Balqis Perfect 10. Hubungan kita setakat dua minggu ini sahaja. Selamat tinggal.

Nanowhite
Produk ini dari Negara Jepun, tapi ia halal. Tiga bulan saya menggunakan produk ini. Lama juga tempoh saya menggunakan produk ini. Jerawat mudah timbul, tapi yang menariknya, ia juga mudah hilang. Apabila saya menggunakan toner, kesan kotor yang melekat di wajah mudah tertanggal. Tetapi, warna gelap bekas jerawat tubuh tidak hilang-hilang walau saya sudah menggunakannnya selama tiga bulan. Jadi, saya terpaksa mencari produk lain.

L'Oreal White Perfect Transparent Rosy
Saya terpaksa kembali menggunakan produk ini. Dulu memang saya setia dengan produk ini, iaitu sejak umur saya 19 tahun (2003). Sekarang umur saya sudah 29 tahun (2013). Saya berhenti sekejap menggunakannya bulan Julai 2013 yang lalu kerana tiba-tiba muka saya naik jerawat mendadak banyaknya. Mungkin saya yang salah sangka dengan produk tersebut. Kebetulan pada masa yang sama, saya dan keluarga sedang sibuk mengemas rumah untuk berpindah. Mungkin sebab habuk, muka saya berjerawat. Kebaikan menggunakan produk ini, muka saya bebas blackhead, dan kesan jerawat akan hilang dalam masa satu minggu.

Tentang status halal produk ini, memang ia tiada label halal. Namun, saya ada buat beberapa rujukan. Rujukan yang menyebabkan saya yakin untuk menggunakan produk ini, ialah menerusi laman Muslim Consumer Group . Dalam web tersebut mengatakan, selagi ia tiada kandungan Cochineal, ia adalah halal.


Ulasan tentang produk penjagaan muka di atas, adalah berdasarkan pandangan peribadi serta mengikut kesesuaian kulit muka saya. Mungkin ada sesetengan produk, tidak sesuai dengan kulit muka saya, tapi sesuai dengan kulit muka anda. Jadi tidak perlu risau, teruskan penggunaan produk yang anda sedang gunakan jika ia sesuai dengan kulit muka anda.

No comments:

Post a Comment