Thursday 5 December 2013

Rasulullah is my DOCTOR oleh Jerry D. Gray

Teks : Azlina Zabha
Gambar : Azlina Zabha


Judul Buku : Rasulullah is my DOCTOR
Penulis : Jerry D. Gray
Terbitan : PTS Islamika Sdn. Bhd.
Terbitan Pertama : 2013
Harga : RM25.00 (Semenanjung Malaysia), RM27.00 (Sabah & Sarawak

Buku ini menyajikan cara pencegahan dan penyembuhan penyakit secara praktikal yang telah menjadi amalan Rasulullah s.a.w. Pelbagai resepi perubatan secara spiritual dan juga fizikal ditulis dalam buku ini.

Tidak ketinggalan juga, ada beberapa pengalaman penulis sendiri dalam mengubat beberapa penyakit yang dialami dan berjaya sembuh dikongsikan dalam buku tersebut. Penterjemahan yang telah dibuat dalam buku ini menggunakan gaya bahasa yang mudah difahami serta senang diterima pembaca.

Ada beberapa bab dalam buku ini mengulas dan menerangkan apa kebaikan sesetengah buah-buahan dan sayur-sayuran. Bukan itu sahaja, ia disertakan dengan cara-cara menggunakan bahan mentah tersebut untuk merawat sesuatu penyakit. Ia termasuklah berapa dos yang diperlukan dalam penggunaan untuk merawat penyakit tersebut. Bahan mentah yang dimaksudkan di sini ialah seperti lidah buaya atau aloe vera, buluh (termasuk daun buluh), epal, sayuran jenis kekacang, lobak merah, ovacado dan banyak lagi.

Contohnya, buah epal. Ada ketikanya, jus epal boleh menjadikan kanak-kanak cirit-birit. Namun, apabila epal dikupas dan dipotong kecil-kecil, kemudian dibiarkan di tempat terbuka. Apabila ia sudah berubah warna menjadi coklat, ia bagus untuk melegakan cirit-birit yang ringan. Namun begitu, pada asasnya, epal membantu dalam mengurangkan kadar kolestrol, dan mengurangkan risiko penyakit kanser. Selain itu, ia tinggi serat, mengelakkan sembelit dan apabila mengamalkannya, dapat menahan selera makan.

Banyak lagi bahan mentah lain yang dihuraikan dalam buku ini, termasuklah penerangan secara terperinci tentang bahan mentah popular masa kini, iaitu Habatussaudah atau nama lainnya, Biji Jintan Hitam. Apa itu Biji Jintan Hitam, dan sejarahnya.

Selain itu juga, dalam buku ini ada diterangkan panduan untuk rawatan ruqyah.

Apa itu ruqyah? Dalam Islam, ruqyah adalah singkatan daripada perkataan ruqyah shari'ah. Ini adalah amalan Nabi Muhammad s.a.w dan orang  lain boleh mengamalkan ruqyah berdasarkan beberapa hadith shahih. Secara ringkasnya, ruqyah adalah pembacaan ayat-ayat Al-Quran ataupun berdoa kepada Allah s.w.t bagi menyembuhkan penyakit orang lain ataupun penyakit sendiri. (Oleh Jerry D. Gray dalam Rasulullah is my DOCTOR)

Berikut pula adalah salah satu keratan tulisan Jerry D. Gray yang menyebabkan saya benar-benar tersentuh.



Di sini saya coretkan sedikit mengenai penulis buku tersebut. Jerry D. Gray atau nama penuhnya Jerry Duane Gray merupakan anak kelahiran Weisbaden, Jerman. Kini beliau telah memeluk Islam dan aktif menjalankan aktiviti dakwah. Beliau pernah berkhidmat sebagai wartawan di sebuah stesyen televisyen di Indonesia selama dua tahun.

Tidak rugi jika anda membeli buku ini. Saya sarankan anda belilah buku ini. Jika boleh, memang saya mahu menulis tentang buku ini dengan panjang lebar lagi, tapi adalah lebih baik jika anda nikmati sendiri isi-isi ilmiah dalam buku ini.

Sampai jumpa lagi.

No comments:

Post a Comment