Wednesday 23 September 2015

Delima Semasa Mengandung

Teks : Azlina Binti Zabha
Imej :  Pomegranate Council , Instagram Ailanacatalyst




Delima, atau nama lainnya di dalam Bahasa Inggeris, Pomeganate, merupakan sejenis buah yang banyak khasiatnya. Kita semua patut mengamalkan  setiap hari kerana ia juga adalah salah satu makanan sunnah Nabi Muhammad S.A.W dan ada dicatatkan di dalam Al-Quran.

Firman Allah s.w.t dalam surah Al-Rahman ayat 68 yang bermaksud:
Di dalam kedua-dua syurga itu terdapat buah-buahan, pokok kurma dan pokok delima.
Sabda Nabi Muhammad s.a.w yang bermaksud:
Tidaklah buah delima yang ada pada kalian sekarang ini, melainkan sebahagian daripada buah delima dari syurga (Diriwayatkan oleh Al-Dzabi)
Pengamalan delima semasa mengandung juga adalah sangat digalakkan. Ada seorang kawan saya menasihati saya mengamalkan delima semasa mengandung anak kedua, Aydina. Menurutnya, ia dapat mengelakkan anak daripada terkena Sakit Kuning. Lain-lain faedah buah delima semasa mengandung ada diceritakan dalam Facebook Mumdreams.

  • Jika diambil semasa awal kehamilan, ia dapat mengelakkan 'morning sickness'
  • Menjaga degupan jantung agar tetap normal (bagi ibu dan perkembangan fetusnya)
  • Menunjang kepekaan saraf dan otot agar berfungsi secara teratur (kajian mendapati rahim wanita lebih utuh/kuat sesuai dengan kepekaannya menunjang pergerakan bayi yang dikandung)
  • Menjadikan kulit bayi sihat, gebu dan cantik
  • Menunjuang kepekaan saraf dan otot agar berfungsi secara teratur (kajian mendapati rahim wanita lebih utuh/kuat sesuai dengan kepekaannya menunjang pergerakan bayi yang dikandung.
(Petikan dari Notes di dalam Facebook Mumdreams)

Saya tahu tentang perkara ini agak lewat, iaitu seminggu sebelum melahirkan Aydina. Namun, selepas melahirkan Aydina, saya tetap meneruskan makan buah delima. Mudah-mudahan, Aydina dapat khasiatnya semasa saya menyusukannya.


Ada dua cara untuk mendapatkan khasiatnya

  1. Cara, melalui cara makan terus daripada buahnya (baik untuk mereka yang mudah mencari buah delima ini).
  2. Amalkan pengambilan suplimen yang mengandungi delima di dalamnya. Saya syorkan VCO Catalyst - Pomegranate Seed Oil (Premium Qualilty). Buah delima dalam produk Catalyst ini, bukan sahaja ada buah delima dalam 1 kapsul, malah ia juga mengandungi minyak kelapa dara yang banyak manfaatnya. Kualitinya terjamin dan satu kotak cukup untuk diamalkan selama sebulan.


Sebenarnya, banyak lagi produk-produk jenama Catalyst yang  mempunyai kandungan Minyak Kelapa Dara (Virgin Coconut Oil). Antaranya, ada dinyatakan di bawah. Namun yang saya pernah amalkan ialah VCO Catalyst Pomegranate Seed Oil dan juga VCO Liquid.


Jika ada sebarang pertanyaan mengenai produk ini, boleh menghubungi saya terus melalui Whatsapp 0137791731.

No comments:

Post a Comment