Sunday 20 September 2015

Nak Kurus dalam Sebulan

Teks : Azlina Binti Zabha
Imej : https://play.google.com/store


Akhirnya, tertaip juga saya pada hari ini di blog ini. Alhamdulillah. Allah gerakkan hati saya untuk menulis pada hari ini. Sejak bersalin anak kedua, badan saya naik mendadak. Namun, hari-hari saya pasang niat, saya ingin kurus. Kalau boleh, saya nak kurus dalam masa sebulan. Bolehkah?

In Shaa Allah boleh. Semua dengan keizinan  Allah. Allah itu Maha Berkuasa. Allah jua Maha Mengetahui bilakah waktu sesuai untuk makbulkan doa hambaNya untuk kurus ini. Mari kita sama-sama amalkan tips-tips di bawah ini.

1) Yakin pada Allah, yang DIA memang akan beri kita kurus. 
Berdoalah hari-hari. Gantikan keluhan dengan berdoa. Allah itu Maha Mendengar. Allah suka mendengar doa-doa kita.

2) Jika nak kurus dalam sebulan, tetapkan sasaran atau target. 
Contohnya, saya mesti turunkan berat badan sebanyak 1kg setiap bulan jika nak kurus dalam sebulan. 1kg X 12 = 12kg
Jadi dalam setahun, berat badan saya akan berkurangan sebanyak 12kg atau lebih. Amiiin.

3) Medium apa yang ingin kita lakukan untuk capai sasaran?
Saya ingin perkenalkan aplikasi android dan iOS 9, yang boleh kita dapatkan secara percuma di Google Play Store atau App Store.
NIKE+ TRAINING CLUB

Aplikasi NIKE+ TRAINING CLUB
Kakak saya yang memperkenalkan aplikasi percuma ini kepada saya. Segala senaman yang disenaraikan boleh dilakukan di dalam rumah. Jadi ia sangat sesuai untuk wanita seperti saya. Saya boleh lakukakannya pada waktu malam, selepas solat Isyak.

Pada mulanya, saya berasa kekok menggunakannya. Tapi, lama-kelamaan saya berasa seronok pula. Ia ibarat Jurulatih Peribadi yang saya boleh dapatkannya secara percuma. Saya cuma perlu mengikut apa yang disuruh berserta demo yang diberi. Jika saya konsisten mengikut program bulanan yang saya boleh bina di situ, impian saya nak kurus dalam sebulan memang boleh tercapai. Ada banyak lagi konfigurasi menarik dalam aplikasi ini.

NIKE+ RUNNING

Aplikasi NIKE+ RUNNING
Aplikasi ini boleh dihubungkan dengan aplikasi NIKE+ TRAINING CLUB tadi. Apabila saya buka sahaja NIKE+ RUNNING ini, dan mula meneruskan larian, akan ada suara yang memberitahu saya sama ada saya sedang berlari atau saya berhenti berlari. Pada skrin pula akan tertera waktu dan sejauh berapa kilometer sudah saya berlari.

4) Cari Diet yang Kita Suka
Sama ada diet mengikut jenis darah, diet menggunakan kiraan kalori (aplikasi MyFitnessPal), diet Atkins, atau diet dengan pengambilan karbohidrat secara minima. Apa yang saya pasti, adalah lebih baik kita makan makanan yang seimbang, itulah diet yang betul. Pastikan dalam setiap pengambilan makanan kita ada karbohidrat, sayur, dan buah-buahan. Elakkan makanan ringan dan lebihkan minum air kosong.

Apa pun, niatkan di dalam hati, kurus untuk memudahkan kita beribadah. Niatkan juga supaya boleh kita boleh bekerja dengan lebih bersungguh-sungguh dalam keadaan sihat jika kita kurus. Mudah-mudahan, jika kita kurus nanti, kita mudah untuk mencari baju yang murah tetapi tutup aurat.

Semoga kita sama-sama dapat merealisasikan impian nak kurus dalam sebulan!!

2 comments: